Thursday 15 November 2007

Inglismaa november 2007

Inglismaal 01-06.11.2007

Jõudsime allapoole pilvi ,läbi paksu pilvevahu ,mis kogu teekonna aknast paistis.Inglismaa paistab.
Phil ootas meid lennujaamas,sealt sõitsime autoga Stoke D`Abernoni. Esimesel õhtul lihtsalt puhkasime ,teisel päeval plaanisime minna Londonisse rongiga,kuna raudteejaam oli 5 min.tee.
Käisime Londonis nö. turistide piirkonnas -Westminster ´ i juures
,jalutasime läbi St.Jamesi pargi Buckinghami palee juurde ,kuna olime Londonis Laupäeval,siis Palee vahtkonna vahetusmeeste tulekut palee juurde nägime kuid päris vahtkonna vahetust ei näinud ,kuna paleed ümbritses tohutu rahvamass. Kuid ka kaardiväelaste tulek Buckinghami Palee juurde oli vaatamistväärt oma ajaloolistes mundrites ,eriti edevad olid ratsakaardiväelased ,suured mustad tutid kiivritel . Vaatasime kui nad Whitehall`i juures tulid ning Palee aeda suundusid.
Edasi jalutasime läbi pargi ,puud pargis oli mitmesaja aastased,aukartustäratavalt võimsad.Aednikud istutasid lilletaimi ,siin ja seal võis näha halli kasukaga oravaid ringi silkamas ja lillepeenras kraapimas, või turistide poolt maha visatud toitu söömas.Ei ole Eestis viimasel ajal oravaid näinud,kuid Londonis oli neid palju.

Edasi oli plaanis minna Briti Muuseumi. (Inglismaa muuseumid jätsid suursuguse mulje,massiivsed aukartustäratad kõrged hooned.Mitmes muuseumis oli näha kooliõpilasi tervete klassidega,töölehed käes mööda muuseumi silkamas ja vastuseid otsimas.)

Jõudsime käia ka Vaaterattaga “Londoni Silm” sõitmas.( 135 m kõrgune vaateratas 32 kabiini ,kuhu mahub 25 inimest) .Ilm oli ilus ,paistis kaugele.Thamesi jõgi ,turistid väikeste laevadega ,Jõe äärsed hooned,Westminster ,Waterloo sild,raudteejaam (sealt rongiga tulime)nagu postkaardil.
Teine päev Londonis: Plaan oli minna Looduse Muuseumi ja Impeeriumi Sõja Muuseumi (mehed soovisid seal kindlasti ära käia ja tegelikult oli päris huvitav ,seal sai ülevaate erinevatest sõdadest ja lahingutest neis,liikudes tuli järgida seintele märgitud nooli) ,kuna inglise muuseumid on väga suured,siis mõistlik külastada ühte ,kahte muuseumi päevas.Loodusmuuseumi hoone oli tõeliselt ilus ehitis,neogooti stiilis 1873-1880 ehitatud.

Inglased kasutavad liikumiseks peamiselt kiirteid,Londonis muidugi on peamine liiklusvahend metroo ,ühistransport (punased bussid) palju on näha taksosi,tegemist on uute autodega kuid näevad välja nagu 1959 aastal ehitatud Londoni taksod FX4(ka üksikuid vanu on veel liikvel).London on rahvusvaheline linn. Metroos,

Meie ööbisime Stoke D`Abernonis,rongiga 30 minuti tee Londonisse Waterloo Jaama.
Ühe metroo väljapääsu juures jäi silma nn."Euro WC" ,mis väliselt sobis ideaalselt Londoni linnapilti.

Üks päev(pühapäev) möödus mööda vanu külavaheteid sõites.Kõige sügavama mulje jätiski Inglismaa maa-elu(suurlinn on liiga kärarikas,see niiväga ei tõmba). Loodus oli sarnane meie loodusega,olgugi ,et kliima on palju pehmem ja soojem.Osad puud kollendasid,kuid kõikjal õitsesid lilled,ilupõõsad. Farmerite majad on suured,karjaaiad ümbritsetud puidust aiaga (kolm horisontaalset lauda,siis jälle post),mis olid lihtsad kuid nägid kenad ja hoolitsetud välja. Nägime veiseid,lambaid ja hobuseid aedades söömas.(Ühe farmi juures üht liiki loomad,teises teist ).
Pühapäeval käisime West Sussex-i Maakonnas Arundelis http://www.arundelcathedral.org/ ,väga kaunis koht (ei tea täpselt kas küla või linn,sest inglismaa külad on sama suured kui meie linnad).Arundelis asub suur kindlus,kahjuks oli november kuni veebruar suletud,jäime natuke hiljaks. See eest linn (kirjutan ikka linn tundub õigem) nägi välja nagu keskaegses filmis –võimas kindlus(mis asus mäe otsas) ,kividega sillutatud tänavad mäest ülesse ja alla looklemas ääristatud kaunite vanade majadega,millede esimestel korrustel ,peatänava ääres ,oli kauplused ,edasi tulid elumajad ,vana kirik ,mis taastati 1380.aastal.Kiriku ümber vanad hauaplaadid (naljatasime,et öösel võib seal eriti huvitav olla ,nagu filmis “Intervjuu vampiiriga”) See kirik oli huvitav seetõttu ,et hoone koosnes nagu kahest kirikust,kui peauksest sisse läksid,siis sattusid uude ossa ,seal oli kõik ,mis kirikus vajalik altar,orel,pingid. Selle uue osa altari taga oli klaasist sein suletud uksega ,kust võis näha vanemat kirikut –ruum väiksem ,kuid kõik muu nagu uuemas kirikus .
Eespool paistis suur Arundli katedraal . Tagasi parkla poole jalutasime teist teed pidi mäest alla jäid elumajad,osad vanad osad uuemad ehitised,kuid kõik sobisid omavahel ,moodustasid ühtse terviku ei riivanud silma. Isegi nii ,et ei olnud võimalik eristada uusi hooneid vanadest esmapilgul.
Einestasime Pubis.Peaaegu igas Inglismaa pubis on teler ,kust võib jälgida jalgpalli .Mulle jäi küll selline mulje ,et enamus inglise meestest on “jalgpallihullud” .(Suhtlesime küll ühe inglasega kuid nii tema kui ta sõbrad,kõik oli jalgpalli huvilised.)
Lõunasöök Arundelis möödus rahulikus miljöös,sest pubi oli ainult meie päralt .Hiljem tuli veel einestajaid kuid suht rahulikud,ei lärmanud.
Tagasi nö.kodukülas Stoke D`Abernon`s. Enne koju (tundsime end nagu kodus) käisime läbi kohalikust kaupluses,ostsime õhtusöögi juurde mõned grillvorstid,sest täna ootas meid kartulisalat.(hapukoore võtsime eestist kaasa,sest Inglismaal on raske hapukoort kauplusest leida,kindlasti seal midagi sarnast on kuid Eesti oma on ikka kindlam,samuti oli meil kaasas kohupiim-reedel küpsetasim "pisarakoogi") Kui nüüd veel toidust rääkida,siis õhtusöögid oli hästi rikkalikud,nimelt armastab peremees köögis askeldada ja igaks õhtuks oli tal mõni üllatus meie jaoks varuks. Eriti maitsev oli inglise "Roast Dinner"(erinevad kastmed,köögiviljad,kartulid,kanaliha ),keele viib alla.
Stoke D`Abernon.
Hommikul sõidab maja ette piimaauto,kui tahad võid piima koju tellida.
Jäätiseautot me kahjuks ei näinud,olime linnas.Jäätiseauto tulekut on kaugele kuulda,muusika mängib ja lapsed jooksevad auto juurde.
Jõudsime ka natuke Stoke D`Abernonis ringi jalutada,kaunid eramud(või ridaelamud) ümbritsetuna väikestest aedadest,aiad oli peaaegu kõik kivist laotud müürid.(puitaedasid oli näha ainult karjaaiana) Ja kui ka rohelise iluaia jaoks maja ees vähe ruumi jäi ,oli see alati hoolitsetud ja korras.Ja mitte kunagi täpselt selline nagu naabril. Tähelepanuväärne ,et kõik hooned sobisid omavahel ,ei märganud nii öelda suurushullustusi nagu eesti näha võib (kõrvuti olevad hooned on niivõrd erinevad ,et lausa halb vaadata.

Sügisene Inglismaa oli kaunis . Igapäev paistis päike.
Koju jõudes ootas meid külm talveilm.Meele teeb soojaks meenutused sügisest Inglismaast ja lahkest pererahvast.